Παιδαγωγική Φρενέ

Η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Μπίζου Βάσια, ύστερα από ετήσια επιμόρφωσή της, εφάρμοσε την Παιδαγωγική Φρενέ (Freinet) πέρυσι στη Δ΄ τάξη και συνεχίζει και φέτος στην Ε΄ τάξη με τους ίδιους μαθητές. Η Παιδαγωγική Φρενέ συνδέει την τάξη με την αυλή, την κοινότητα και το σχολείο με τη ζωή. Έχει ξεκινήσει από τον Γάλλο παιδαγωγό Φρενέ και εφαρμόζεται σε πολλά ευρωπαϊκά αλλά και διεθνή σχολεία.

Η τάξη λειτουργεί ως κοινότητα, όπου μέσα από τα εργαλεία και τις τεχνικές της Παιδαγωγικής Φρενέ, αναπτύσσονται δεξιότητες έκφρασης, επικοινωνίας και συνεργασίας με έμφαση στη συλλογική εργασία, τη δημοκρατία και την πρόληψη της βίας. Ο μαθητής συμμετέχει υπεύθυνα και ενεργά ενώ ο δάσκαλος έχει καθοδηγητικό ρόλο.

Οι μαθητές δούλεψαν τους παρακάτω τομείς:

Οι ομάδες μας

Οι μαθητές εργάζονται ομαδοσυνεργατικά. Η κάθε ομάδα έχει έναν αρχηγό για να συντονίζει τα μέλη της ομάδας, ο οποίος αλλάζει κάθε φορά. Η κάθε ομάδα αξιολογείται ατομικά και συλλογικά και επιβραβεύεται με ένα σύστημα πόντων. Το είδος της επιβράβευσης αλλά και το είδος των ποινών έχει οριστεί από τους ίδιους τους μαθητές μέσα από το Συμβούλιο Τάξης.

Τα νέα μας

ΟΙ μαθητές κάθε Δευτέρα πρωί φέρνουν στην τάξη πληροφορίες και θέματα από την εξωσχολική τους πραγματικότητα. Είναι μια χρονική στιγμή προφορικού λόγου που αφήνει τις πληροφορίες να μπουν μέσα στην τάξη. Διηγούνται πώς πέρασαν, τι είδαν ή άκουσαν, δείχνουν αγαπημένα τους αντικείμενα, παρουσιάζουν κάτι που έχουν δημιουργήσει, φωτογραφίες, παίζουν κάποιο μουσικό όργανο, μιλούν για την επικαιρότητα, μοιράζονται τα ενδιαφέροντά τους. Έτσι, μαθαίνουν να σκέφτονται γι’ αυτά που θέλουν να πουν καθώς και για ό,τι λέγεται, να μιλούν μπροστά σε ομάδα, να θέτουν ερωτήσεις, να παρουσιάζουν ιδέες και να μοιράζονται σκέψεις.

Ελεύθερο Κείμενο

Τα παιδιά επιλέγουν ένα κοινό θέμα, το οποίο έχουν τη δυνατότητα να σκεφτούν όλη την εβδομάδα και να το γράψουν την προκαθορισμένη μέρα. Η θεματολογία ελεύθερη π.χ. συγγραφή ιστοριών, παραμυθιών, προσωπικών βιωμάτων, επικαιρότητα κλπ.

Τα κείμενα αυτά τα διαβάζουν οι μαθητές στην τάξη και παράλληλα η κεντρική τους ιδέα αποτυπώνεται σε μορφή ζωγραφιάς. Τέλος, οι μαθητές ψηφίζουν την αγαπημένη τους ιστορία, η οποία και γίνεται το βασικό κείμενο ανάγνωσης και επεξεργασίας στα πλαίσια του γλωσσικού μαθήματος. Η διόρθωση γίνεται από τους ίδιους τους μαθητές, με την καθοδήγηση της δασκάλας και τέλος το κείμενο αυτό αναρτάται στην Εφημερίδα Τοίχου της τάξης.

Διασχολική αλληλογραφία

Οι μαθητές ξεκίνησαν πέρυσι διασχολική αλληλογραφία με την αντίστοιχη τάξη του Δημοτικού Σχολείου Ασωμάτων, Αίγινας. Δυστυχώς λόγω της πανδημίας διακόπηκε, πριν γνωριστούν περισσότερο οι μαθητές των δύο σχολείων.

Συμβούλιο Τάξης

Το συμβούλιο γίνεται μια φορά την εβδομάδα, προκειμένου τα παιδιά να θέσουν, να συζητήσουν και να αποφασίσουν για θέματα που αφορούν την καθημερινή σχολική τους ζωή.

Το κουτί επικοινωνίας, η ανάθεση ρόλων στους μαθητές (συντονιστής, γραμματέας πίνακα & τετραδίου, υπεύθυνος λόγου και χρόνου) είναι βασικά στοιχεία για την αποτελεσματική λειτουργία του.

Το συμβούλιο είναι μια πολύ καλή τεχνική που βοηθά στη βελτίωση του κοινωνικού κλίματος στην τάξη, στην ανάπτυξη καλών διαπροσωπικών σχέσεων τόσο ανάμεσα στους μαθητές όσο και ανάμεσα στους μαθητές με τους εκπαιδευτικούς. Επίσης, αποτελεί εργαλείο πρόληψης της σχολικής βίας και οδηγεί στη μείωση των συγκρούσεων. Ταυτόχρονα, καλλιεργούνται οι κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού, καθώς μπαίνει στη διαδικασία να σκέφτεται γι’ αυτά που συμβαίνουν, να μοιράζεται με τους συμμαθητές και τον δάσκαλο, να εκφράζεται μπροστά στην ομάδα, να κάνει σχέδια, να θέτει προτάσεις, να συνεργάζεται και να δημιουργεί, να βοηθά και να στηρίζει τους συμμαθητές του και να στηρίζεται σ’ αυτούς.

Για περισσότερες πληροφορίες για την Παιδαγωγική Φρενέ επισκεφθείτε την Παιδαγωγική Ομάδα “Το σκασιαρχείο” ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

https://skasiarxeio.wordpress.com/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *